Lidt om Glykæmisk Indeks.

Glykæmisk indeks har været videnskabeligt omdiskuteret, men anerkendes nu som relevant i forståelsen af kulhydratrige fødevarer og de forskellige sukkerarters nedbrydning i fordøjelseskanalen, transport over tarm-epitelet og optagelse i kroppen med særlig fokus på blodsukker respons. 

Forstået på den måde at forskellige kulhydratholdige fødemidler har forskellig responstid og påvirkning af blodsukkeret. Lav værdi er langsom og højere værdi hurtigere. 

Da kroppen som udgangspunkt gerne vil holde blodsukkeret forholdsvis stabilt niveau inden for en vis øvre og nedre grænse, – i homostase. Vil kroppen hurtigst muligt prøve at bringe blodsukkeret tilbage til niveau ved at fjerne glukose-sukker fra boldbanen, ved at omdanne det til depot-sukker, – glykogen, i lever og muskler eller til depotfedt hvis sukker depoterne er fyldt.  

Så langt så godt…når du indtager kulhydrat-holdige fødemidler, drikke eller kulhydratrigt måltid vil det give et “først respons” og din krop vil fjerne en smule glukose fra boldbanen og sænke blodsukkeret en smule, således at kroppen er klar til “nye forsyninger” af glukose-sukker. – blodsukker niveauet skal nemlig almindeligvis lidt ned for at sukkerstof kan optages fra tarmen til boldbanen. 

Dit valg af fødemidler og fødemidelets glykæmisk indeks, højt eller lavt, har betydning for hvor hurtig sukkeret fra tarmen optages og påvirker blodsukkeret, men også hvor højt og hurtigt det stiger og hvor travlt din organisme får med at komme i homostase, – få blodsukker balance.

Er der tale om fødemidler med højt glykæmisk indeks vil det ikke være gavnligt, hvis man ønsker varigt vægttab. – vælg der imod dem med lavt glykæmisk indeks.

Omvendt hvis du er elite sportsudøver og skal fylde dine energi depotet til næste trænings-pas er fødemidler med højt glykæmisk indeks det rigtige valg. 

Eksempler på glykæmisk indeks

Glykæmisk indeks inddeles i højt (over 70), middel (55-70) og lavt (under 55). Kilde: Københavns Universitet

– Højt glykæmisk index er for eksempel hvidt brød, kartofler, poleret ris, majs, honning og cornflakes

– Middel: For eksempel havregryn, rugbrød og brune ris

– Lavt: For eksempel kikærter, bønner og nødder

Nedenfor kan du finde eksempler på lister over glykæmisk indeks.

Forskellige tabeller med glykæmiske indeks vil ikke nødvendigvis have de samme værdier for de forskellige madvarer. Det kan skyldes naturlig variation i de madvarer, der er blevet målt på.

Harvard Health Pubications

The University of Sydney