Manual på varigt vægttab

Min rådgivning til dig der gerne vil opnå et varigt vægttab er:

 I første omgang at forstå at, 

  • “det er hverdagen der tæller”,
  • “det er ikke hvad du spiser mellem jul og nytår du bliver tyk af, – men du bliver tyk af det du spiser mellem nytår og jul….”

Forstå derfor at det er af aller største betydning hvad du beslutter dig for at spiser i din dagligdag. 

Mindre betydning hvad du spiser til fest…. – bare ikke hver dag er en fest. 

Det der betyder noget er , at du lærer dig de rigtige valg, således at du ikke er i tvivl om hvordan dit kost indtag er sammensat optimalt for dig. 

Men også, så du ikke er i tvivl om, når du bevist vælger at fravælge, det der er bedst for dig. 

“Du bør være mådeholden, – men også mådeholden med mådeholdenheden. 

Det du helt bevidst bør gøre er:

 – Prøv så vidt muligt at opdele døgnet i 3 faser. 

  • 8 timer, hvor du væsentlig har dit føde og kalorie/energi indtag, – en Indtagelsen-fase. 
  • 8 timer, – Fordøjelses-fase, hvor mave og tarm for tid til at forarbejde føden. 
  • 8 timer, – Hvile-fase, hvor mave og tarm holder “fri” og kroppen omsætter næringsstofferne. 

F.eks.:

Klokken:

  • 12 – 20 Indtagelse-fase
  • 20 – 04 Fordøjelse-fase
  • 04 – 12 Hvile-fase

Også gøre som følger:

Frugt kan spises i alle faser, -frisk frugt er det du spise når du føler behov for noget uden for indtagelses-fasen.  (Frugtsukker påvirker ikke blodsukkeret i samme grad som sukker og sukker fra stivelse.)

I indtagelses-fasen skal den væsentligste del af føde- og energi-indtaget være/finde sted. 

“Spis, spis ikke for meget, spis væsentligst frugt og grønt”. 

Spis: – Aldrig kød og stivelse i samme måltid. 

Spis: – Kød, grønt og salat eller Stivelse, grønt og salat. 

Stivelse omfatter:

  • mel til hvidtbrød, pizza og pasta, 
  • majs og majsmel, 
  • kartofler og kartoffelmel

– Men også johannes-brødsmel og kogte, bagte eller stegte rodfrugter. – Imidlertid anvendes disse sidst nævnte sjældent i større omfang i kosten og kan betragtes som supplement i kosten, men må ikke overses som energikilde, hvis de indtages i større omfang. 

Hvis målet er vægttab:

  • Bør meget sukkerrige frugter som banan, melon,       ananas undlades. 
  • Drik vand, sort-kaffe og te.
  • Øl, vin, sukkerholdig-drikke og mælkeprodukter bør begrænses og meget, – eller helt undgås , hvis der søges større vægt tab.