Om motion

Om motion bør du forstå:

  • Motion er godt for energiomsætningen, men først efter ca 20 minutters bevægelse påbegynder fedtforbrænding. Ind til da kører dit stofskifte på enzymer spaltning, blodsukker og “depot sukker”
  • Motion sætter en energi-omsætnings-process i gang, men kan også giver en efter-forbrændings-effekt i op til 24 timer. 
  • Op til 2 timer efter motion er et “vindue” åben til igen at fylde energi-depoterne i muskler og lever op eller ompladser fedt til glukose/glykogen i kroppen og ad den vej fylde energi-depoterne.

– så drik kun vand de første 2 timer efter motion, hvis motionens formål er at støtte er vægttab. Hvis du ikke kan “klare” de 2 første timer alene med vand kan du spise lidt frugt, – æble, pærer helt fint, men undgå melon, banan og ananas som tidligere nævnt indeholder flere kalorier og større energiindhold . 

  • Så….

Motioner, Motioner ikke for meget.  Motioner væsentligst for velvære, smidighed og for at holde vægten. 

Motion skader almindeligvis ikke, men har du stor kropsvægt og overvægt giver det stor belastning på muskler og led, hvis man eksempelvis begynder at løbe. 

Motion vil øger muskelmasse, – muskler vejer mere end fedt og du vil ikke i opstarten, med træning og ændret livsstil, opleve tab på vægten, – selv om du nok så ihærdigt knokler i motionscentret.