Lidt om din kost og ernæring


Der er nok ikke mange voksne mennesker der er uvidende om at de spiser og drikker for at få tilført vand/væske, næringsstoffer i deres kost, i form af protein, kulhydrat, fedt, vitaminer og mineraler i tilstrækkelig omfang til at opretholde liv, sundhed og trivsel. 

Helt præcist, at det er de essentielle næringsstoffer protein, fedt, vitaminer og mineraler samt vand,  vi skal have tilført gennem vores kost, det er nok ikke alle helt så bevidst.
De er essentielle næringsstoffer, fordi kroppen har behov for “byggesten” herfra og kroppen ikke selv kan danne disse. Der er tale om 12 aminosyre fra protein, “lidt” kolesterol og fedtsyre fra fedt samt vitaminer og mineraler. 

Bemærk!… her bliver sukker/kulhydrat ikke nævnt. Naturligvis kan kroppen ikke undvære sukker/glykose som brandstof til muskler, hjerne og mange energikrævende processer i kroppen. Og her er blodsukker balancen helt centralt. 

Netop fordi sukker/glykose er så vigtigt for kroppens funktioner, er kroppen også indrettet så sindrigt, at kroppen ikke har behov for at få tilført sukker/kulhydrat hele tiden…. Det er således fordi sukker/glykose kan dannes i kroppen fra fedt og protein. – OK!

Hvis du har ønske om varigt vægttab, bør du her bemærke og forstå, at du ikke behøver at bekymre dig om dit blodsukker, – det klare kroppen selv…ved at tærer på kroppens fedt depoter.
Hvis det ikke er tilstrækkelig tærer man på kroppens protein i muskler og væv. 

Sidst nævnt ses ved ekstrem faste og alvorlig sygdom gennem lang tid. Det er imidlertid slet ikke der vi er sålænge der er fedt depoter. 

Du skal i princippet have ro på og tillid til at kroppen klare det med blodsukkeret…. Men du skal have lidt tålmodighed og give kroppen lidt tid til at vende sig til at det er kroppen selv der skal på “arbejde”, danne sukker/glykose. Det er fordi du nu “styrer bussen” og ved at kroppen selv producere sukker/glykose og du således ikke skal fylde sukker/kulhydrat på hele tiden, – hvis du altså ønsker et varigt vægttab.
Du skal drikke vand, – spise, spise ikke for meget og væsentlig frisk frugt og grøntsager…

-men overdriv ikke, – spis ikke for meget…. – elefanter lever væsentlig af frugt og grønt….

I denne sammenhæng skal lige nævnes at elite idrætsfolk naturligvis skal tilføre store mængder kulhydrat gennem kosten for i det hele taget skal kunne præstere, fungere og levere uden det går udover muskel opbygning og essentielle fedtdepoter (eksempelvis fedt bag øjnene og fedt til hormon produktion).

Ja, hvis ikke lige disse idrætsfolk lige er vægtløfter, kuglestøder, diskoskaster eller sumobryder.

Sumobryder er imidlertid meget opmærksom på at deres kost indeholder store mængder hurtig optagelige kulhydrater og stivelsesholdige produkter. Særligt er man opmærksom på at drikke kulhydratrigt og spise store kulhydrat rige måltider om aftenen og umiddelbart før sengetid.
Tilsvarende supplerer sumobryder med kulhydratholdig spise og drikke om natten, hvis de vågner eller ligefrem lader sig vågne for at spise.

Der er store og små sumobryder…. Nu ved du også hvad du skal gøre for at opnå en krop som en sumobryder eller undgå samme….

..