Lidt om vægt

Din vægt, normal-vægt og ideal-vægt.

Ideal-vægten henviser til idealer, som forskere og videnskabs-folk har beregnet sig frem til og på den baggrund kommer med nogle anbefalinger. 

Normal-vægten er et gennemsnit af hvad mennesker i et given land eller befolkningsgruppe vejer, – sådan mest almindeligt, som norm…. “normalt”.

Din vægt er for mig en individuel størrelse og hænger ofte sammen med den enkeltes identitet og selvopfattelse. 

Men finder man nu at vægten er stukket lidt af i forhold til sine “egne idealer” kan det måske være meget gavnligt med et pejlemærke. Så kan man selv +/-  x-antal kilo sætte sit “eget normal vægt ønske…”

En gang fik jeg i uddannelsen en tommelfinger regel til at vurdere vægt hos voksne mennesker, som helt enkelt tager udgangspunkt i personens højden i centimeter og er som følger:

Tommelfinger reglen. 

Din højde i centimeter… Det antal kilogram som man kan anbefale som pejling på ideal vægt er det tal i kilo, som man i antal centimeter er over en meter / 100 centimeter. – minus 10 (kilogram) for kvinder.

Eksempel… 

Mænd:  højde 175 cm – 100 cm = ca. 75 kg. Kvinder 165 cm – 100 cm = 65 – 10 kg = ca. 55 kg. 

Søger du efter en retningsgivende vægt, finder vi mange steder henvisning til Body Mass Index, BMI og BMI udregninger, men så finde vi ud af hvad der er ideal vægt. 

BMI er fint til behandlere der laver udregninger for at vurdere graden af overvægt, som så “kan løfte pegefingeren og sætte dig i skema”, – men så taber man næsten allerede modet og synes det er uoverskueligt. Eller tilsvarende har fundet fine idealvægten i skemaer i tykke bøger…..så er det håbløst, – og så kan det næsten være lige meget….

For almindelig mennesker der lige drister sig op på badevægten en sjælen gang, nytter det ikke at skulle frem med regnemaskine eller tilsvarende skal forholde sig til fedt-masse, muskel-masse og væske-fraktion ( sidst nævnte klare kroppen helt automatisk). – De vil bare vide deres vægt og ved udemærket om det passer til deres selvopfattelse eller det er lidt for meget. 

Men husk her, hvis du motionere, at muskler vejer mere end fedt…. og du på den baggrund kan tillade et par ekstra kilo på badevægten. Men lad dig ikke snyde….. det er almindeligvis ikke musklerne der synligt bevæger sig når du uden tøj hopper foran dit spejl….

Nu kan du med en tommelfinger regel sætte din vægt i forhold til din højde.

Ønsker du varigt vægttab, skal du finder et passende tal på den vægt, som du gerne vil ned til. – “Planlæg det realistisk og gennemfør det planlagte”. Bare et par kilogram eller 7 i første omgang. 

Så tager du stille din egen beslutning og dropper i første omgang stivelse i din kost, – stivelse som er store energi og kulhydrat kilder, som tidligere nævnt…. kartofler – kartoffel produkter, majs – majs produkter og hvede-mel – hvedemel produkter som hvidt- brød, pizza og pasta. 

Dette er en varig kost omlægning, – ikke en slankekur…..

  • Se så hvor det lige så stille kan bringe din vægt hen… og bemærk, hvad det dag for dag også betyder for dit humør, almen træthed, overskud og velbefindende. 
  • Når det ønskede tal på badevægten toner frem, kan du jo så selv beslutte, hvad du igen vil der fra…..

Du skal jo heldigvis ikke til nogen kontrol nogen steder og alt er bare din egen stille beslutning, hvis du nu har besluttet dig for “selv at styre bussen”.

  • Det mest interessante er at din egen organismen har sin egen idealvægt, som den ligeså stille vil find og stabilisere sig omkring, når du er vedholdende i din beslutning om anførte kostændring og dit ønske er varigt vægttab.