Lidt om energibalance.

Når du er i energibalance, er din vægt stabil, og fedtmængden på din krop ændrer sig ikke.

Langt de fleste mennesker er ikke i energibalance hver eneste dag. Nogle dage spiser vi mere, eksempelvis til fest og måske i weekenden, andre dage mindre. Nogle dage er vi meget fysisk aktive, andre dage mindre. Resultatet er, at de fleste mennesker vejer det samme i slutningen af ugen, som da den begyndte, selvom de ikke har været i energibalance dagligt.

Hvorvidt du er i positiv eller negativ energibalance, kan ses på badevægten, og man kan sige, at en given person er i energibalance set over dage, uger eller længere tid, – når vægten er stabil. 

Indtager du over længere tid mere energi, end du bruger, er du i positiv energibalance og tager på i vægt. Omvendt betyder en negativ energibalance over længere tid, at du taber dig.

Hvis vi kun ser på en enkelt dags energibalance i forhold til de tre hovedmåltider, er Aftenmåltidet ofte det største, og vi rører os ikke så meget, efter vi har spist.  Det gør vi både efter morgenmaden og frokosten, så den energi, vi indtager om morgenen og ved frokostbordet, bliver almindeligvis forbrændt i løbet af dagen ved de aktiviteter, vi udfører.

Så hvis du falder i sofaen foran tv’et efter aftensmaden, ja – så er der en god mulighed for, at en del af energien fra måltidet bliver lagret i kroppen, da den ikke umiddelbart bliver brugt til noget. 

Bemærk dog, at noget af den opmagasinerede energi bliver brugt i løbet af natten, hvor vi jo almindeligvis sover og ikke spiser, men ‘lever’ af det glukose og de fedtstoffer, som leveren og fedtvævet frigiver. Havde aftensmåltidet imidlertid været lidt mindre, havde du således i stedet tæret lidt mere på kroppens fedtdepoter.

Det er i øvrigt observeret og beskrevet af fedmeforsker i videnskabelige arbejder at: – “Svært overvægtige mennesker har det til fælles, at de ofte kun spiser ét, stort, endda meget stort måltid om dagen – og det er næsten altid omkring aftensmaden”. Nogle har end da et aftensmåltid af flere timers varighed. – Ja, De rotere nærmest mellem fjernsyn og køkken samtidig med at “de søger og samler føde” i skabe og skuffer. Det slutter nogle gange først når søvnen fanger dem.

Hvis du ønsker et varigt vægttab, så kan du med fordel undgå, at aftensmåltidet bliver for stort. Så supplér med mange grønsager og salater, tag kun én portion og vær aktiv efter måltidet. – “Gå en tur med hunden…. også selv om du ikke har nogen hund”. 

Så til sidst…. – Antallet af timer foran fjernsyns- eller computer-skærm er en god indikator for vægtstigning, – “så vær en selektiv “skærm-kikker” og bliv “ven” med din badevægt. Har du ingen, så anskaf dig en badevægt, således at du med let indgriben kan holde øje med energibalance”, – det er mit råd. 

Den der blot acceptere et kilo ekstra på badevægten om året, ender med xx kilo ekstra om xx år. – 10, 25 eller 35….. du bestemmer selv. 

Vil du varigt vægttab og den anden vej med badevægten. Så spiser og drikker du bare lidt mindre dagligt, – gerne undlad sukker- eller stivelses-holdige fødemidler. Hold øje med din vægt ved daglig besøg på badevægten og se vægten går et kilo ned, – måned for måned, uge for uge, dag for dag eller blot bliver du der, på det tal hvor du gerne vil have “badevægten” bliver stående. 

Når ja, lige en sidste ting om energibalance “kontrolvejning”.

  • Brug den samme vægt hver gang,
  • Vej dig selv på samme tid dagligt, – gerne om morgenen og med samme let påklædning på, – uden sko.
  • Skriv tallet ned i en lille “hemmelig” bog med dato mindst en gang om måneden og måske også i et lille hjørne på dit spejl med læbestift, som en daglig reminder og dit projekt om varligt vægt tab. 

Den “gode badevægt” vejer måske 2-4 kilo mindre end en anden, men det er uden forskel, når det er den samme vægt du bruger til hver energibalance kontrolvejning.

  • Det drejer sig om at holde øje med at “badevægten” ikke “stikker afsted” fra dig. Du skulle gerne vedblive med at være “bedste ven”med din badevægt, for at holde din energibalance der hvor du gerne vil have den.