Noget om morgenmad.

Noget om morgenmad

Skal du have noget fra dagens begyndelse, noget at starte dagen på og ønsker varigt vægttab, er det bedste du kan gøre – at spise frisk frugt.
Lidt udskåret frisk frugt giver dig de vitale-kulhydrater at komme i gang på. Samtidigt bidrager det til at du i løbet af formiddagen har stabilt blodsukker, fordi du med frugtens sukker bringer byggesten til leveren og dens glykoneogenese med mobilisering af kroppens depotfedt…
Har du behov for noget yderlig i løbet af formiddagen kan du supplere med lidt ekstra frisk frugt, rå gulerod eller agurk i mundrigtige stykker…

  • Morgenmad med Sukker, nej tak!

Morgenmad med masser af sukker er ikke mad for mennesker – slet ikke for børn. 

Vær opmærksom på at stort set alle morgenmads produkter har tilsat industri-sukker i store mængder udover stivelses indholdet. De meget sukker holdige morgenmads produkter, må nærmest betegnes som rent slik. Hvis man så oven i det hælder sukker på bliver det kun endnu værre. 

  • Det er simpelhen ikke mad for mennesker.

Her følger morgenmads sukker indhold på liste, – med de værste først:

Frosties 37% sukker

Guldkorn 35% sukker

Crüsli chokolade 30% sukker.

Kellogg’s All-Bran 22% sukker

Cheerios 21% sukker

Bran Flakes (coop) 18% sukker

Bran Flakes (urtekram) 15% sukker

Fuldkorn (special K) 13% sukker

Havre Flakes (axa) 12% sukker

Havre Fras (quaker) 11% sukker

Morgenmad tilbehør:

Sukker selvfølgelig = 100% sukker

Honning 82% sukker

Syltetøj op til 67% sukker

Rosiner 65% sukker

Pålægs chokolade 62% sukker

Nutella 56% sukker

Ren tørret banan, ikke stegt 28 % sukker her af 12% total frugtsukker

Tørret frugt mix måske 50% afhængig af frugttype og tilsat ekstra sukker ud over det naturlige fra frugten.

Drikke yoghurt 12% sukker

Frugt yoghurt 10% sukker

Juice 10% sukker

Cacao mælk 9,5% sukker

Müsli – pas på sukker indhold, enten tilsat sukker eller sukker i tørret frugt som rosiner.

Du kan lave din egen sunde Müsli uden sukker, kun med havre og hvede flager og hakkede nødder og mandler.

Acceptable Morgenmads produkter med max 10% sukker (bedste først):

Havregryn 1%

Rug Fras Quaker 3,7%

Fibre Flakes (urtekram) 6,8%

Kellogg’s Corn Flakes 8%

Bran Flakes (sund fornuft) 8%

Havrefras 9,9%

Fitness (Nestle) 10%

Fornuftig morgenmad

Havregryn har 1% sukker, 10% fibre, 13% protein, vitaminer og mineraler, – og det eneste man bør indtage af kulhydrater (og tilbyde børn), sammen med groft brød og rugbrød.

Et ordentligt morgenmåltid kan derud over bestå af mælkeprodukter, – ikke fedt reduceret, sødmælk, yoghurt uden sukker eller industri tilsat frugt – dog gerne tilsat frisk frugt eller din egen mysli, ost, smør, æg, bacon, kød eller kødpålæg, fisk/laks, grøntsager fx. tomat, agurk mm. og frisk frugt.

Husk at fedt, mætter i lang tid og det er ikke det der gøre du ikke holder et varigt vægttab. Vi har desuden brug for mættet fedt og kolesterol til vores hormoner, ikke mindst børn har brug for det. 

Hurtige kulhydrater som sukker og corn flakes med sukker på, feder meget mere, mætter ikke i lang tid og giver tilmed de store udsvingning i blodsukkeret.

Det er sund fornuft at erstatte sukker og de hurtige kulhydrater med kulhydrater fra frugt, fede mælkeprodukter, æg, kød og grønt. Det er sundkost og giver et stabilt blodsukker, mæthed lang tid, en god energiomsætning i din krop, velvære og god indlæring.

Skummet mælk er ok, men : det er ikke nødvendigvis det at fjerne det meget sunde mælkefedt fra mælk, der kan gøre den store forskel. Fedt feder ikke, det mætter… 

Er du bange for vægten løber fra dig, er det kulhydrater, først og fremmest industri tilsat sukker, du skal skære ned på. – Det er industri kulhydrater og stivelse der er en særlig fedende kost.

Store svingninger i blodsukker

Det meget sukkerholdige og fiberfattige morgenmad er simpelthen ikke mad for mennesker og især ikke for børn. Det er meget hurtige kulhydrater som optages hurtigt, får blodsukkeret til at stige lynhurtigt, for at falde 1-2 timer senere endog under normalt niveau (på grund af stor insulin frigivelse). Blodsukker under niveau, giver træthed, sult, irritabilitet, aggresivitet, ukoncentration, dårlig indlæring.

Det eneste man tænker på er at få noget at spise, helst sukker og så er det nemt at tage en chokolade bar, kiks, en juice brik, et skvulp sød-sodavand eller lidt cola. – Så kører karusellen igen med hurtig stigning i blodsukker og fald senere.

Svingningerne i blodsukker og insulin medfører med tiden metabolisk syndrom, insulin resistens og fedme, så diabetes og alverdens sundheds problemer.