Om sukker i slik og cola.

Så mange stykker sukker er der i cola….
– 1/2 l sød sodavand eller cola indeholder 25 styk sukker eller 60 gram hvidt-industri-sukker = 15 teske fuld sukker = 240 kcal

Vi ved godt, at slik og sodavand indeholder meget sukker, men det kan være svært at gennemskue, hvor meget sukker, der reelt er i de forskellige søde sager, vi putter i munden.


– Mange af os kommer derfor hurtigt til at spise mere sukker-sød-kulhydrater end vi ønsker. – og så er det stærkt vanedannende og kræver nærmest afvænning at ændre spise mønster eller stoppe helt.

I en undersøgelse af Institut for Sygdomsforebyggelse blev det undersøgt, hvor meget sukker der er i forskellige drikkevarer, slik, kiks og kager – og resultatet kommer bag på eksperterne selv.

Man kan godt blive overrasket over, hvor store mængder sukker en cola indeholder.
Der er hverken vitaminer eller mineraler i dette sukker. Det er bare tomme kalorier, der i stor energimængder bare kommer til at fylde, optage pladsen oven på den almindelig mad som kroppen har brug for. Derfor vil overskuddet af tomme kalorier blot pladserer sig i fedtdepoter. – Hvis man så samtidig ikke er specielt fysisk aktiv er det for alvor et problem.

Læs med nedenunder og bliv klogere på, hvor mange sukkerknalder du hælder indenbords, – du bliver overrasket!

Drikkelse:

Coca-Cola (1,5 liter) = 75 sukkerknalder, – 180 gram hvidt-industri-sukker

Coca-Cola (0,5 liter) = 25 sukkerknalder, – 60 gram hvidt-industri-sukker

Fanta eller anden sød-sodavand (0,5 liter) = 25 sukkerknalder, – 60 gram hvidt-industri-sukker

1 glas sød blandet saft (250 ml.) = 11,5 sukkerknalder, – ca. 25 gram hvidt-industri-sukker

Slik:

Samba flødebolle (19 g.) = 4 sukkerknalder, – ca. 8 gram hvidt-industri-sukker

Lakrids, original (400 g.) = 100 sukkerknalder, – ca. 240 gram hvidt-industri-sukker

Haribo Matador Mix (170 g.) = 41 sukkerknalder, – ca. 100 gram hvidt-industri-sukker

Malaco Familieguf (900 g.) = 261 sukkerknalder, – ca. 600 gram hvidt-industri-sukker

Maoam Happy Fruttis (150 g.) = 41,5 sukkerknalder, – ca. 100 gram hvidt-industri-sukker

Nestlé Smarties Mini (14,4 g.) = 4,5 sukkerknalder, – ca. 10 gram hvidt-industri-sukker

Toblerone (400 g.) = 112 sukkerknalder, – ca. 265 gram hvidt-industri-sukker

Kinder æg (20 g.) = 5 sukkerknalder, – ca. 11 gram hvidt-industri-sukker

Twix Xtra (85 g.) = 19,5 sukkerknalder, – ca. 50 gram hvidt-industri-sukker

Twister-is (72 g.) = 6 sukkerknalder, – ca. 12,5 gram hvidt-industri-sukker

Kiks:

Kiks, almindelig = 0,5 sukkerknald, ca. 1 gram hvidt-industri-sukker

Kiks, almindelig – 1 ruller (200 g.) = 19 sukkerknalder, – ca. 50 gram hvidt-industri-sukker

Økologiske fuldkornskiks (150 g.) = 16,5 sukkerknalder, ca. 33 gram hvidt-industri-sukker

Den bitre side af sukker

Sukker er ikke kun af det søde, men for meget af det hele kan skade dit helbred.

Fødevarer som frugter, grøntsager, mejeri- og kornprodukter indeholder naturlige sukkerarter, men de indeholder også vitale næringsstoffer og kostfibre. Din krop fordøjer disse kulhydrater langsomt, så dine celler får en stabil forsyning af energi. 

Tilsat sukker, derimod, i forarbejdede fødevarer og drikkevarer som sodavand, kager og slik udløser en hurtig blodsukkerstigning og medfører voldsom stigning af insulin i blodet, der vil arbejde på højtryk med at rengøre blodbanen for overflødigt blodsukker.
Hvor meget er for meget?

En ny WHO-retningslinje (Verdenssundhedsorganisationen) anbefaler voksne og børn at reducere deres daglige indtagelse af tilsatte sukkerarter til mindre end 10% af deres samlede energiindtag.

  • Kvinder: 6 teskefulde (25 gram) tilsat sukker om dagen
  • Mænd: 9 teskefulde (36 gram) tilsat sukker om dagen

Det globale forbrug af tilsat sukker er over åerne steget med 22 teskefulde (88 gram) – så det går den forkerte vej.

Vægtøgning.
Sodavand og slik indeholder sukker.

  • En 1½ liter sodavand indeholder, sukker der svarer til 75 stk. sukkerknalder.
  • En pose med 100 gram slik indeholder det samme.

Drikker du blot én sodavand hver dag, samtidig med at du ikke dyrker motion regelmæssigt, vil du føje 7 kg til din vægt om året. Omvendt mindsker du dit forbrug med en sød-sodavand hver dag vil du ved det alene tabe tilsvarende 7 kg, – om året. Beslutter du ikke at drikke cola eller sød-sodavand til hverdag eller ikke at drikke sodavand i dit hjem og så kun drikker disse når du er i byen eller har fest, – så er det ikke kun 7 kilo om året, så er du på vej mod varigt vægttab.

Faktisk er sodavand det værste du kan indtage, da det udover kalorier også er fyldt med både kunstige farvestoffer og sulfitter. Lightprodukter er ikke bedre, da de indeholder kunstige sødestoffer som aspartam. At indtage for meget sukker indebærer ikke kun den forøget vægt, det kan føre til andre dårligdomme. 

Tænder.
Når du indtager sukker øges risikoen for huller i tænderne. Bakterierne på dine tænder lever nemlig af sukker, som de omdanner til syre, der kan forårsage huller i tænderne. Sukkerholdige drikkevarer, tørret frugt, slik, chokolade, müslibar er de store syndere.
Surt og sødt er en skidt kombination, som slider på tænderne, når man tygger på det. Spis derfor lakrids og vingummi med måde. Husk at jo længere slik og kager sidder i tænderne og klistrer, jo værre er det for tænderne.

Dårlig søvn.
For meget sukker i løbet af dagen kan forstyrre dit blodsukkerniveau og forårsage træthed. Du kæmper med at holde dig vågen på arbejde, men jo mere sukker du indtager i løbet af dagen, jo oftere bliver din nattesøvn afbrudt. Undgå dessert som is og kager om aftenen, og sørg for at dit blodsukker er stabilt – det hjælper dig til en god nattesøvn.

Humørsvingninger.
Føler du dig nedtrykt? Din søde tand kan være en del af problemet. Flere undersøgelser har forbundet sukker og psykiske problemer.
En af de seneste undersøgelser viste, at mænd, der spiste mere end 66 gram sukker om dagen – næsten dobbelt det anbefalede – var 23% mere tilbøjelige til at blive diagnosticeret med angst eller depression end mænd, der spiste 40 gram eller mindre om dagen.
Når du spiser sukkerholdige fødevarer som slik og kage, stiger blodets sukkerindhold (insulin), og det påvirker hjernen til at producere mere af signalstoffet serotonin – et stof, der kobles sammen påvirkning af dit psykiske velvære.

Aldring.
Sukkerholdige drikkevarer kan tilføje negative år til din biologiske alder. Dna’et i alle menneskets celler ligger pakket sammen i lange kromosomer, der i hver ende afrundes af såkaldte telomerer, der er de beskyttelseshætter, der sidder på enderne af kromosomerne og påvirker, hvor hurtigt celler ældes. Forkortede telomerer kan gå hånd i hånd med aldersrelaterede sygdomme som diabetes, og højt blodsukkerniveau forværrer tillige din hukommelse. 
En undersøgelse viser at mennesker, der drikker ½ liter sodavand om dagen, har kortere telomerer, og det er længden på telomerene, der afgør hvor gamle vi bliver. Forskere mener, at det medfører en biologisk ældning på 4,6 år. 

Hjertesygdom.
4 ud af 10 voksne mennesker indtager for meget sukker i deres dagligdag.
Tilsat sukker er noget, der lægges oveni hverdagsmaden i form af kage, slik og sodavand som et kalorieoverskud, der kan føre til overvægt – og overvægt kan give hjerte-kar-sygdomme og diabetes.

Diabetes.
Særligt sukkerholdige drikkevarer øger din vægt og kan forøge din risiko for at udvikle type 2 diabetes. Det kan ske, fordi for meget fedt på kroppen ender med for meget fedt i blodbanen, og din krop reagerer ved at nedsætte insulinets og muskelcellernes evne til at omsætte blodsukkeret i kroppen, som omdanner den mad, du spiser til energi.

Forhøjet blodtryk.
Sædvanligvis får salt skylden for denne tilstand, som også kaldes hypertension. Men nogle forskere mener, at sukker kan være en mere bekymrende synder. Men der er ikke påvist en direkte årsagssammenhæng mellem sukkerindtag og diabetes.
Årsagen menes at kunne være, at sukker hæver blodtrykket ved at gøre dine insulinniveauer ustabile. Det kan gøre dine blodkar mindre fleksible, og få dine nyrer til at fastholde vand og natrium.

Forhøjet kolesterol.
Sukkerholdige kostvaner er dårlige for dit hjerte, uanset hvor meget du vejer. 
Det kan:

  • Forhøje dit såkaldte “onde” LDL-kolesterol og sænke dit “gode” HDL- kolesterol.
  • For højt kolesterol er en tilstand, der kan føre til åreforsnævring og øge din risiko for blodpropper.
  • Forhøje dit blodfedt også kaldet triglycerid, som er endnu farligere end det ”onde” kolesterol.
  • Forhøjet triglycerid er en risikomarkør for hjerte-kar-sygdom.

Kolesteroltallet måles i en blodprøve og består af total-kolesterol, som er sammensat af såkaldt HDL, LDL og triglycerid.

Gigt.
Når du spiser sukker, er det med til at udøse og forværre leddegigt og andre bindevævssygdomme. Du ved måske, at når du spiser rødt kød forværres din urinsyregigt (podagra). Det samme gælder for fruktose. Højt indhold af fruktose fra sukkerholdige drikkevarer øger din risiko for anfald af urinsyregigt.

Nyresten.
For meget fruktose, majssirup med høj fruktose eller forarbejdede fødevarer – øger risikoen for, at du kan danne nyresten. Nyresten er sten, der dannes i dine urinveje og, som kan sætte sig fast i nyre eller urinleder. Skift noget af sodavandet ud med vand, og nogle af de søde sager med grøntsager, hvis du vil forebygge nyresten.

Alkoholfri fedtlever.
Mange fødevarer som morgenmadsprodukter, snacks, dåsefrugt, sukkerholdige drikkevarer og frugtjuice sødes med fruktose, et simpelt sukker fra frugter eller grøntsager som majs (majssirup). Din lever forvandler fruktosen til fedt i dine leverceller, og hvis du regelmæssigt indtager fruktose, opbygges der små fedtdråber i leveren. Denne tilstand kaldes alkoholfri fedtlever. 
Kostændringer er den bedste behandling, men over tid og i sjældne tilfælde kan betændelse og arvævsdannelse skade din lever.

Kilde: medicineNet.com – is an online, healthcare media publishing company, creating proprietary consumer information.