Noget om sukker-tilsætning.

Sandheden om tilsat sukker – hvordan du måske kan overvinder en slags sukkerafhængighed.

Se denne lidt ældre CBS News-dokumentar, som måske vil åbne en ny verden for dig. – Intet tyder på noget har ændret sig væsentligt.

The Secrets of Sugar — *HD link in the description*

Vi er blevet ført bag lyset i årevis, fordi profit interesser styrer mere end vi almindeligvis synes godt om. Desværre tjener nogle virksomheder styrtende med penge på bekostning af vores sundhed og livskvalitet.

Dette vil nok være en chokerende kendsgerning for dig: For 100 år siden indtog vi i gennemsnit kun omkring 1,5 kg “tilsat sukker” pr. år. – “Tilsat sukker” er hvidt industri-sukker tilsat vores fødevare, og skal ikke forveksles med det naturlige sukker, som findes i vitalkost som grønsager, frugt osv.

Tilsat sukker er industrifremstillet af den slags, du kommer i din kaffe, det sukker du indtager i din cola (en lille flaske cola indeholder 12 skefulde sukker), sukker i dit morgenmadsprodukt og det sukker som tilsættes til forarbejdet fødevare blandt andet for at få dig til at syntes det smage bedre og køber det igen.

Hvor meget sukker vi spiser pr. år, varierer selvfølgelig, men vi spiser i dag hver især i gennemsnit mellem 50 og 70 kg tilsat sukker hvert år.

Ja, den mængde sodavand og slik, vi i dag indtager, er mere end fordoblet i løbet af de sidste fem år, og børn spiser i gennemsnit mindst 1,5 kg slik og is hver måned.

Når man har set omtalte YouTube video, er det let at forstå, hvorfor vi er trætte, syge og ikke kan passe vores yndlingsjeans mere.

Jeg er af den overbevisning, at det er sukker i form af hurtig absorberbare kulhydrater  og ikke kun mættet fedt, som er hovedårsagen til mange sygdomme som:

  • Forhøjet-blodtryk og -kolesteroltal 
  • Hjertekarsygdomme 
  • Sukkersyge/diabetes 
  • Fedmeepidemie
  • For tidlig ældning og meget mere …

Hvis du har en sød tand og har svært ved at sige nej til sødesager, så kan du mindske din trang til sukker ved at få bedre kontrol med de store blodsukker udsving gennem at forstå det glykæmisk-indeks.

Her et par forslag til hvordan man kan få bedre kontrol med blodsukker udsving og mindsker trang til sukker?

1. Ved at spise ved hovedmåltiderne og spise varieret vitalkost

– spis en naturlig kombination af proteiner, kulhydrater og fedt ved hvert et måltid.
Hvis det lyder for indviklet, så prøv simpelthen at spise så meget groft og grønt så muligt, men undgå stivelse i form af kartofler, hvedebrød, pasta og polerede ris. Nogle vælger at inspirere sig af at spise som en hulemand ved alle dagens tre måltider (stenalderkost).

2. Ved at holde dig væk fra fødevarer med et højt glykæmisk indeks. 

Glykæmisk indeks er det system, der andet sted beskriver hvorledes forskellige fødevarer påvirker dit blodsukker. At følge en lav glykæmisk diæt kan dette blandt andet bidrage til vægttab.

3. For lidt søvn gør dig overvægtig og gammel før tiden. 

Her kan du i midlertid  andet sted læse mere om, hvordan mangel på søvn kan ses på din vægt, dit humør og din trang til sukker og sødesager.

4. Læs indholdsfortegnelser.
Læs etiketten bag på pakken, før du køber en fødevare.
Hvis den er fuld af ingredienser eller kemikalier, som du ikke forstår, så lad varen stå. – Hvis du ikke har den i huset, kan du heller ikke spise den.
På de fleste indpakninger finder du en varedeklarationen og her vil man se mængden af kulhydrat som “sukker” og “sukkerarter” som de første ingredienser i rækken.

  • Som nævnt er Sukker af fødevareindustrien bliver tilsat til stort set alle fødevare for at give det en smag som sælger: morgenmadsprodukter, sodavand, slik, kager, chokolade, bagerbrød, marmelade og selv mælkeprodukter, – næsten alt forarbejdet og pakket mad.

I et forsøg på at mindske sukkerindtaget er kunstige sødestoffer blevet utrolig populære i fødevareindustrien og hos forbrugeren. De sælger godt…. – men de er mindst lige så farlige som industrisukker.
– Så det bør ikke være din løsning!